2021 m. lapkričio 29 d.
Paieška
Biudžetinė įstaiga, Didžioji g. 17/1, LT-01128 Vilnius, įm. k. 191428780. tel. (8~5) 231 4139,  8 602 04547. El paštas centras@genocid.lt
Versija spausdinimui
Fotografijų paroda „Keliautojo užrašai“

Tuskulėnuose šiandien atidaromoje Romualdo Kęstučio Augūno fotografijų parodoje „Keliautojo užrašai“ – egzistenciniai klausimai ir kelionių sovietmečiu vaizdai

„Prieš mėnesį duris atvėrusio muziejaus ekspozicija „Projektas – HOMO SOVIETICUS“ būtų skurdesnė be vizualinės sovietmečio realybę užfiksavusios fotografo Romualdo Kęstučio Augūno medžiagos, kurią menininkas neatlygintinai mums dovanojo neribotai naudoti“, – sako Dovilė Lauraitienė, šio padalinio vadovė. „Simboliškai atsidėkodami šiandien kviečiame į Tuskulėnų rimties parko memorialinio komplekso konferencijų salę, kur bus pristatyta šio menininko fotografijų paroda „Keliautojo užrašai“.

Apie keliones, kirtusias geležinę uždangą, pasakos pats fotografijų autorius. Pranešimą apie jo kūrybą skaitys Gintaras Česonis, Lietuvos fotomenininkų sąjungos Kauno skyriaus pirmininkas. Žodį tars muzikologas ir žymus alpinistas Juozas Antanavičius. Muzikinius kūrinius atliks Aušra Liutkutė, solistė ir Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Dainavimo katedros lektorė. Renginį ves Juozas Šalkauskas, žurnalistas Lietuvos fotomenininkų sąjungos narys.

Renginio pradžia 15.00 val. Dalyvavimas su galimybių pasu. Renginyje privalu dėvėti apsaugines veido kaukes. Maloniai kviečiame jaukiai praleisti šią rudenišką popietę.

Plačiau apie fotografijų parodą.



Daugiau apie fotografo Romualdo Kęstučio Augūno indėlį į Lietuvos fotografiją – žemiau. Tai ištraukos iš Tomo Pabedinsko teksto „Kelionė į humanistinės fotografijos pakraščius“.

Romualdas Kęstutis Augūnas (g. 1938 m.) priklauso kartai, sukūrusiai vadinamąją Lietuvos fotografijos mokyklą, kurios atstovus vienijo humanistinė pasaulėžiūra, tikėjimas žmogiškumu kaip universalia, žmones tarpusavyje siejančia vertybe. Šis humanistinio santykio su pasauliu ir žmogumi universalumas ypač išryškėja autoriaus kelionių fotografijose. Nepaisant geografinių nuotolių ir kultūrinių skirtumų fotografuodamas tolimose šalyse ir alpinistiniuose žygiuose R. K. Augūnas ieškojo žmogiškųjų vertybių išraiškos. Fotografuodamas toli nuo namų jis dalyje darbų nutolo ir nuo Lietuvos fotografijos mokyklos bei nevengė žvalgytis humanistinio pasaulėvaizdžio pakraščiuose. Kūrybiniu požiūriu ši kelionė tolyn nuo savo paties kūrybos šerdies ir ją suformavusios lietuviškos fotografijos tradicijos atrodo ne mažiau „egzotiška“, nei geografiškai tolimi autoriaus kelionių maršrutai. Neapsiribojus autoriui gerai pažįstama humanistine perspektyva, fotografijoje šiai pasaulėžiūrai artimus motyvus pakeičia kiti – ne tokie optimistiniai ir sunkiau „perskaitomi“.

R. K. Augūno kelionių, kitaip nei humanistinės fotografijos, pavyzdžiuose gyvenimas neatrodo sudarytas vien iš prasmingų „lemiamų akimirkų“ ir nebūtinai pripildytas žmogiškųjų vertybių.

Nuotraukose įamžinti ir tie kasdienybės aspektai, kurie verčia klausti ir nepateikia vienareikšmiškų atsakymų. Kas vyko prieš fotografui nuspaudžiant fotoaparato užraktą? Kaip žmonių likimai klostėsi po fotokameros spragtelėjimo? Ar jie tik stabtelėjo trumpą atokvėpio minutę, ar jų gyvenimų tėkmė apskritai neturi aiškių gairių? Galbūt fotografuojant kelionėje lengviau užduoti egzistencinius klausimus, nei žvalgantis po artimą lietuvišką kraštovaizdį ir stebint gimtosios šalies kasdienybę, kurios prasmingumu suabejoti būtų ypač skaudu.

Autorius išdrįsta leistis į kūrybinę kelionę ir žvalgytis jam pažįstamos ir artimos humanistinės fotografijos pakraščiuose, iš kur grįžta su tikro gyvenimo atvaizdais, reikšmingai praplečiančiais jo kūrybos panoramą ne tik estetine, bet ir pasaulėžiūros prasme.

© Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras.
Sukūrė: „Teratekas”